GM Bojan Maksimović wint het 2026 Serbe Kampioenschap. De 20e editie van het individueel kampioenschap, een 10-spelers rondje-robin, verliep in Senta van 13 tot 21 juni. Voor het eerst in de geschiedenis van de open sectie nam een vrouw deel – Sofia Pogorelskikh, teamspeler van de nationale ploeg. Maksimović begon met drie overwinningen op rij en hield de koppositie aan tot het einde. Hij eindigde met 6,5/9. “Voordat het kampioenschap begon, hoopte ik op een van de topdrie, maar ik had mijn vorm niet zeker,” zegt Maksimović. “Het bleek dat ik goed in vorm was. Hoewel het toernooi lang en intensief was, voelde ik me goed.” De winst is zijn eerste nationale titel. Maksimović, 26, had in de vorige editie het kampioenschap al gewonnen, maar deze keer was het een volledige overwinning. De aanwezigheid van Pogorelskikh maakte het toernooi uniek. Ze eindigde op een positie die haar als kandidaat voor toekomstige internationale deelnames kan zien. Maksimović’s overwinningen kwamen op de sterkste tegenstanders. In de laatste ronde verloor hij geen punt. Zijn prestatie stelt hem op een hoogtepunt voor de Serbe schaakwereld.
Toernooien