Bellahcene en Wafa zijn de nieuwe Afrikaanse kampioenen. Bellahcene verdedigde zijn titel en wordt de derde meervoudige winnaar van het evenement. Wafa pakte haar vierde continentale titel, haar vorige overwinningen uit 2017, 2018 en 2022. Het toernooi vond plaats in Jwaneng, Botswana, in de Cresta Hotel. Beide secties – Open en Vrouwen – bestonden uit negen ronden Swiss-system. Meer dan 100 spelers uit de hele continentale regio namen deel. In de Open was het een zwaar duel tussen Bellahcene en de topzaadling Bassem Amin (Egypte). Na vijf ronden stonden ze gelijk op 4,5/5. Bellahcene won hun volgende wedstrijd en trok verder. Wafa, die al jaren een dominante kracht is, wist haar titel te verdedigen zonder grote schommelingen. De resultaten bevestigen de sterkte van de Afrikaanse schaakscène. Bellahcene en Wafa tonen dat de continentale top spelers kunnen concurreren op wereldniveau. De volgende etappe van het Afrikaanse kampioenschap is al aangegaan. De kampioenen zullen nu hun aandacht richten op internationale toernooien. De resultaten van dit jaar zullen ook invloed hebben op de wereldranglijsten.
Toernooien